אסור לתת לספין "הנזק המופחת" של יצרניות הטבק להפיל עוד חללים

עד שלא יבוצע מחקר שיוכיח מידת נזק שונה של מוצר טבק כלשהו, יש לפקח על כל המוצרים באופן אחיד.

שר האוצר, משה כחלון, שם באחרונה קץ לחודשים של התמהמהות, דחיות ועיכובים, וחתם סוף־סוף על הצו למיסוי סיגריית האייקוס (IQOS) – המוצר החדש של תאגיד הטבק הבינלאומי, פיליפ מוריס.

הדרג המקצועי במשרדי הבריאות והמשפטים קרא אמנם במשך חודשים ארוכים להשוואת שיעורי המס שבין הסיגריות הרגילות לבין סיגריית האייקוס, אך כחלון התנגד לכך בתוקף, מבלי שהוא טורח אפילו לנמק רשמית את עמדתו (מלבד אמירה כללית: "אני לא מעלה מסים"). השינוי הגיע רק בזכות עתירה לבג"ץ, שהגישו העמותה לדמוקרטיה מתקדמת והמיזם למיגור העישון, ולאחר שהיועץ המשפטי לממשלה הודיע כי לא יוכל להגן על עמדתו של כחלון, ופעל בנושא מול השר לאחר הגשת העתירה.

אלא שהפרשה של סיגריית האייקוס רחוקה מלהסתיים. יצרניות הטבק אינן חדלות לייצר מוצרי טבק חדשים דוגמת סיגריית האייקוס, והן מנסות לשכנע את הציבור כי המוצרים האלה בריאים יותר מסיגריות רגילות. זאת, מכיוון שהם מבוססים על אידוי הטבק במקום על שריפתו ובכך גורמים לכאורה לנזק מופחת. ואם הנזק הוא מופחת, הרי גם הרגולציה צריכה להיות מופחתת — לרבות מס נמוך יותר ופיקוח מקל יותר.

זהו ספין מסוכן, שאינו נשען על טיעון מדעי תקף, ושעלול להסב נזק בלתי־הפיך לבריאותם של רבבות. הראשונים שעלולים להיפגע מהספין הזה הם בני הנוער והצעירים, החשופים במיוחד להתנסות ולחשיפה לעישון, ונכונים לאמץ מוצרים טכנולוגיים חדשים גם בתחום זה.

ארגון הבריאות העולמי (WHO) יצא חד־משמעית נגד טענת הנזק המופחת. ב–2016 קבע הארגון כי תעשיית הטבק הטעתה במודע את הציבור לגבי הסיכונים הכרוכים במוצרי טבק ששווקו כ"קלים" או "מתונים". בקרב גופי הבריאות הבינלאומיים שורר קונצנזוס כי המחקרים שמציגות חברות הטבק בנושא נעדרים תוקף מדעי.

למעשה, מחקרי חברות הטבק נתקלים בביקורת חריפה מצד ארגוני הבריאות והקהילה המדעית, התוהים כיצד תאגידים המרוויחים מיליארדים מהמשך העישון מעזים לממן מחקרים התומכים בעישון מוצרי טבק מכל סוג שהוא. גם הוועדה המייעצת למינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הודיעה באחרונה כי סיגריית האייקוס אינה מסוכנת פחות מסיגריה רגילה.

יצרניות הטבק כבר ניסו להפעיל טענה דומה בעבר הרחוק, כשהתחייבו להפסיק ולמכור סיגריות אם יתברר כי הן אכן גורמות למחלות ולמוות מוקדם. מאז, כידוע, פורסמו כבר אינספור מחקרים שהצביעו על כך שרבים מצרכני הטבק צפויים למות בטרם עת, אך חברות הטבק לא שינו דבר בהתנהלותן. ולכן, חייבים להציב גם את קמפיין הנזק המופחת בהקשר הנכון. מדובר בחלק ממאבק לוביסטי ויחצני אדיר ממדים, שיצרניות הטבק מנהלות זה כעשור, ומטרתו לבלום את המודעות הגוברת לנזקי העישון ברחבי העולם.

המודעות הבינלאומית הזאת כבר הובילה לכך שבחלק ממדינות המערב צנח היקף העישון בקרב בגירים למתחת מ–15%, בהשוואה ליותר מ–50% במחצית המאה הקודמת. בחלק מהמדינות אף גוברות הקריאות לקביעת יעד של הורדת היקפי העישון לפחות מ–5% מהאוכלוסייה הבגירה ולמיגורה המוחלט של התופעה בעתיד. מדינות רבות מטילות הגבלות על פרסום, שיווק והפצה של מוצרי טבק ומגבילות מכירה ליד מוסדות חינוך. ה–FDA אף הודיע על תוכנית לצמצום אחוזי הניקוטין במוצרים כדי לבלום התמכרות.

ההנחה כיום היא כי כל מוצרי הטבק, הניקוטין, העישון והאידוי למיניהם — לרבות סיגריות, טבק לגלגול, טבק לנרגילה, טבק למציצה או ללעיסה, סיגרים, סיגרלות, סיגריות אלקטרוניות ומוצרים דוגמת סיגריית האייקוס — ממכרים ומזיקים לבריאות.

על כן, יש לייצר מנגנונים לבדיקה מקדימה של כל מוצר לפני אישור שיווקו, כנהוג בארה"ב, ולא להעניק הנחות סלב לאף יצרנית טבק. ובעיקר, עד שלא יבוצעו מחקרים אפידמיולוגיים אובייקטיביים, שיוכיחו את מידת הנזק השונה של מוצר טבק כלשהו ברמת הפרט וברמת הסביבה, יש לפקח על כל המוצרים באופן אחיד. אסור לתת לספין הנזק המופחת של יצרניות הטבק להפיל כאן עוד חללים.

הכותבת היא מנכ"לית המיזם למיגור העישון

מועד פרסום: 11.2.2018

אסור לתת לספין "הנזק המופחת" של יצרניות הטבק להפיל עוד חללים
מאמר דעה בדה-מרקר על אסטרטגיות השיווק של חברות הטבק

אסור לתת לספין הנזק המופחת של יצרניות הטבק להפיל עוד חללים