סקר: 1 מכל 3 נערים בתיכון בישראל מעשן סיגריות – פי 3 מנערות

המיזם למיגור העישון מזהיר מפני אובדן של דור שלם לתעמולה של חברות הטבק.

מחקר חדש חושף פער משמעותי בצריכת סיגריות ומוצרי טבק בין נערים לנערות בגיל תיכון בישראל: אחד מכל שלושה נערים (בנים) העיד על עצמו שהתנסה או שמעשן סיגריות, בעוד שבקרב הבנות הנתון מעודד יותר: אחת מכל 9 בלבד. כך עולה מסקר שערך המיזם למיגור העישון. הסקר נערך בקרב כ- 300 צעירים בגילאי 13 עד 18 ובקרב קבוצת ביקורת של 500 בוגרים (גילאי 18 ואילך), במטרה לבדוק הרגלי עישון בקרב בני-נוער בישראל ולבחון את מודעותם לגבי תכולת סיגריות ומוצרי טבק שהם צורכים. ממצאיו יפורסמו בכנס "טבק או בריאות" ה- 3 שעורכת העמותה בשיתוף עם החוג לבריאות הציבור באוניברסיטת תל-אביב ב- 30 בנובמבר.

הסקר מצא שהחשש מסרטן ומהשלכות בריאותיות מפחיד בני נוער יותר מאשר ההתמכרות. 83% מבני הנוער ציינו שהידיעה שבסיגריות יש חומרים מזיקים לבריאות עשויה למנוע מהם מלהתחיל לעשן, בעוד ש- 76% מהם ציינו את החומרים הממכרים כגורם שיכול לגרום להם לא לעשן. עם זאת, למרות המודעות הגבוהה יחסית לסכנה שבחומרים בסיגריות, בני-הנוער לוקחים אחריות מלאה על מעשיהם. 84% מהם רואים בעצמם כגורם האחראי להתמכרות לסיגריות ולא הממשלה, חברות הפרסום ויצרני הסיגריות.

באשר לשאלת הפיקוח על העישון בישראל, 73% מבני-הנוער בישראל טוענים שהממשלה אינה עושה מספיק כדי למנוע עישון בקרב צעירים מתחת לגיל 18. 74% הצהירו כי תומכים ברגולציה של תכולת סיגריות ו- 90% בעד הגבלת השימוש בניקוטין במוצרי הטבק על ידי המדינה.

עוד בחן הסקר מהן השיטות היעילות ביותר לצמצום עישון בקרב בני נוער. במקום הראשון, חינוך והסברה בבתי-הספר ובצבא עם 19%. במקום השני הגיעה הגברת האכיפה על בתי עסק שייתפסו מוכרים סיגריות למי שטרם מלאו לו 18 עם 17%. השיטה השלישית ביעילותה בעיני בני הנוער (16%) היא הטלת סנקציות על בני נוער וצעירים שייתפסו מעשנים.

נתון מעניין נוסף שמגלה הסקר הוא שבני-הנוער הם הקהל המושפע ביותר בישראל מקמפיין סיגריית ה- IQOS של פיליפ מוריס, וזאת למרות הצהרותיה של חברת הטבק שצעירים מתחת לגיל 18 אינם נמנים עם קהלי היעד של המוצר והקמפיין.

שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון: "היקף העישון הגבוה בקרב בני נוער חייב להדליק נורה אדומה. על משרד הבריאות לתמוך ביוזמה לפקח על תכולת מוצרי הטבק המשווקים בישראל, וזאת לפני שנאבד כאן דור שלם של צעירים לסיגריות ממכרות וקטלניות. הסקר גם מוכיח, כי על שר האוצר כחלון להתעשת ולהטיל לאלתר מס על מוצר ה-IQOS כדי להגן על בני הנוער מפני מכונת התעמולה של פיליפ מוריס, המנסה למכור להם את השקר כאילו מדובר במוצר שהוכח כי הוא מזיק פחות לבריאות".

מועד פרסום: 29.11.2017

סכנת אש: 1 מכל 3 נערים – מעשן

כתבה ב"ישראל היום" על סקר בני נוער ותכולת מוצרי הטבק

מועד פרסום: 30.11.2017

ריאיון עם שירה כסלו וד"ר לאה רוזן על ממצאי סקר בני נוער ותכולת מוצרי הטבק בתכנית הבוקר בקשת (ערוץ 12) – פאולה וליאון רוזנברג

סקר 1 מכל 3 נערים בתיכון בישראל מעשן סיגריות – פי 3 מנערות