אסדרה ופיקוח על תכולת מוצרי טבק המשווקים בישראל

על-פי הערכות משרד הבריאות בכל שנה כ- 8,000 אישה ואיש מתים בישראל מוות מוקדם כתוצאה מעישון, מהם כ- 800 אנשים שאינם מעשנים בעצמם אך נחשפו לעישון כפוי. היקף שוק מוצרי הטבק בישראל עמד בשנת 2016 על 11.7 מיליארד ש"ח, כאשר נתח השוק של מוצרי הטבק לגלגול הכפיל את עצמו תוך 3 שנים, ומוצרי הטבק, ניקוטין ועישון מהדור החדש צפויים אף הם לתפוס נתח שוק הולך וגדל בשנים הקרובות.

מוצרי הטבק המשווקים בישראל לאורך השנים כוללים את הסיגריות, הטבק לגלגול והטבק לנרגילה, טבק למציצה ולעיסה, סיגרלות וסיגרים. בשנים האחרונות נוספו הסיגריות האלקטרוניות וסיגריית ה- IQOS, וחברות הטבק ממשיכות לשקוד על פיתוח מוצרי טבק, ניקוטין ועישון חדשים ושיווקם.

תופעת העישון הוכרה עם השנים כמובילה לשורה של מחלות ומצבי תחלואה כרוניים והיא מהווה את גורם הסיכון המוביל לתמותה בטרם עת בקרב בני אדם. על-פי מחקרים, הנזקים הנגרמים מעישון נגרמים לאורך זמן ונובעים בעיקר מצריכה קבועה של מוצרי טבק, ניקוטין ועישון הכוללים חומרים שהוכחו כמסרטנים, גורמי מחלות לב וריאה בבני אדם בשילוב חומרים ממכרים הכלולים במוצרי הטבק השונים הגורמים לתופעת התמכרות למוצרים אלה, תופעה הגורמת לנזקים המצטברים הנובעים מתופעת העישון.

על-אף ההיקף הגדול של מרכיבים מסרטנים וממכרים במוצרי הטבק המשווקים בישראל, האופן בו מתייחס החוק בישראל למוצרי טבק הינו כאל מוצר צריכה רגיל, זאת, למרות קביעת משרד הבריאות כי העישון מזיק לבריאות.

הצעת חוק הפיקוח על תכולת מוצרי טבק, התשע"ח-2017 נועדה להגביל את מינונם של חומרים רעילים וממכרים במוצרי טבק המיוצרים, מיובאים או משווקים בישראל וזאת לצורך שמירה על בריאות הציבור בישראל. מטרתו המרכזית של חוק זה הינה להסדיר בחקיקה ראשית את סמכותו של שר הבריאות לפקח על מרכיביהם של מוצרי הטבק המשווקים בישראל באמצעות הוראות הנוגעות למידע הנמסר לציבור אודות מרכיבי מוצרי הטבק המשווקים, הוראות המגבילות את סוגי הרכיבים הנכללים במוצרי הטבק המשווקים בישראל ואת מינונם.

נייר עמדה – אסדרה ופיקוח על מוצרי טבק המשווקים בישראל, אוקטובר 2017

מועד פרסום: 9.11.2017

הצעות חוק: יצרני סיגריות יחויבו לפרסם את רכיביהן

כתבה בדה-מרקר על נייר העמדה של המיזם למיגור העישון, והצעת החוק שמקדם ח"כ גליק למתן סמכות פיקוח על תכולת מוצרי הטבק ושיווקם למשרד הבריאות

ריאיון עם שירה כסלו בגלי צה"ל בנושא תכולה, לקראת הכנס שיתקיים בחוג לקידום בריאות, בי"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת תל אביב בשיתוף המיזם למיגור העישון

אסדרה ופיקוח על תכולת מוצרי טבק המשווקים בישראל