קמפיין בינלאומי הקורא לחברת פיליפ מוריס לחדול ממכירת סיגריות שהוכחו כמוצר ממית

המיזם למיגור העישון, הצטרף ל- 122 ארגוני בריאות וזכויות אדם מובילים בעולם, בקריאה למנכ"ל פיליפ מוריס העולמית להפסיק לשווק את הסיגריות שהוכחו כמוצר ממית.

לכבוד מר אנדרה קלנצופולוס,

הארגונים החתומים מטה, המייצגים תחומי בריאות, זכויות אדם, הגנת הצרכן, רפואה ותחומים נוספים, פונים אליכם להפסיק לאלתר את הייצור, השיווק והמכירה של סיגריות. פעולה זו הייתה צריכה להיעשות כבר לפני לפחות חצי מאה, בעוד שעשרות מיליוני בני אדם מתו לשווא כתוצאה ישירה של שימוש בטבק.

בשנת 1954 הבטיחה פיליפ מוריס "להפסיק את עסקיה למחרת" אם יתגלה שסיגריות מזיקות לבריאות [1]. הבטחה זו חוזרת על עצמה במשך עשרות שנים, האחרונה שבהן בוצעה בשנת 1997, כאשר ג'פרי בייבל, מנכ"ל פיליפ מוריס הגיב לשאלה "מה הוא יעשה עם מפעלי הייצור שלו, לו יוכיחו מדענים שסיגריות הן גורם לסרטן?" באומרו כי הוא "יסגור אותם מיד" [2]. ידוע לנו ממסמכים פנימיים של פיליפ מוריס, שהחברה הייתה מודעת לכך שסיגריות מזיקות כבר בשנת 1954; כך שתגובתו של מר בייבל בשנת 1997 היתה פשוט חסרת היגיון אל מול ההוכחות המדעיות המוחצות שכנגד.

סיגריות אינן יכולות להיות "מהונדסות מחדש" בכדי להפוך אותן למוצר מקובל בסחר העולמי; הן מוצר פגום מטבעו. אין עבורן רמה בטוחה של צריכה, ואין הן מספקות שום תועלת הכרחית עבור הצרכנים שלהן.

נוכח אופיו הקטלני של עשן הטבק, ואופיו המאוד ממכר של הניקוטין, שיווק ומכירה של סיגריות מביא לפגיעה במספר עקרונות אוניברסליים של זכויות אדם, ובפרט בזכות לחיים ובזכות לבריאות. במאי 2017, אחד מארגוני זכויות האדם, שעסק בשיתוף פעולה וולונטרי עם המכון למחקרי ביטחון לאומי – המכון הדני לזכויות האדם, סיים את קשריו עם חברת פיליפ מוריס תוך שהוא מסכם באמירה כי "על פי הנחיות ה- UNGP (קווים מנחים של ארגון האומות המאוחדות בנושאי סחר וזכויות האדם), על חברות להימנע מעידוד הפרה או מעורבות שתורמת לעידוד הפרה של זכויות אדם. על חברות לחדול באופן מידי את אותן פעולות, הגורמות או תורמות להפרה, בנסיבות אלה. היות שטבק מזיק מאוד לבריאות האדם, אין ספק, כי ייצור ושיווק של טבק, מנוגד לזכות האדם לבריאות. מכאן שתעשיית הטבק, בהתאם ל- UNGP (קווים מנחים של ארגון האומות המאוחדות בנושאי סחר וזכויות אדם) תידרש להפסיק את הייצור והשיווק של טבק". [3]

עמוד הבית של אתר האינטרנט של חברת פיליפ מוריס מציג סרטון של עובדים "המעצבים עתיד ללא עשן". [4] בין טיעוניכם נכלל גם כי "משום ש… החברה מצפה מאיתנו לפעול בצורה אחראית". [5] אם, לפי ההיגיון שלכם, התנהגות אחראית משמעה עבורכם, הפסקה של מכירת סיגריות, איזה צידוק אתי אחר, מאפשר לכם למכור אותם? ההסבר היחיד האפשרי הוא נטיית ליבכם לרווח נוסף עבורכם. החלטה זו – להמשיך במודל עסקי שאתם עצמכם התוודאתם שהינו חסר אחריות – אינה מקובלת. להמשיך להרוויח ממוצר שאתם יודעים שיהרוג שיעור ניכר מלקוחותיכם, במידה ויצרכו אותו בהתאם לייעודו, הינו מעשה מפלצתי.

חברת פיליפ מוריס, בעלי המניות שלה, ואתה אישית כבר התעשרתם בידיעה. שהמוצרים שלכם הורגים את לקוחותיכם. יש בכוחך המידי לשנות את גורלם של מיליוני אנשים ואולי אף מאות מיליונים. עשה את הדבר הנכון והפסק באופן מידי את הייצור, השיווק והמכירה של סיגריות.

[1] Weissman, George, Philip Morris Inc. Facts versus fancy. 26 February 1954. Bates No. 1002366389-1002366397.

[2] Cerriden M. Tobacco exec stuns observers. Dallas Morning News. 22 August 1997. Bates No. 86329862-86329865.

[3] Danish Institute for Human Rights, Human Rights assessment in Philip Morris International, Web, May 4, 2017. Found at https://www.humanrights.dk/news/human-rights-assessment-philip-morris-international.

[4] Philip Morris International, https://www.pmi.com.

[5] Philip Morris International, https://www.pmi.com/who-we-are/designing-a-smoke-free-future.

מועד פרסום: 14.9.2017
מכתב פתוח לחברת פיליפ מוריס הבינלאומית מארגוני בריאות וזכויות אדם מהעולם

קמפיין בינלאומי הקורא לחברת פיליפ מוריס לחדול ממכירת סיגריות שהוכחו כמוצר ממית